Седалището и адреса на управление са едни от основните индивидуализиращи белези на търговеца, които подлежат на вписване в Търговския регистър. В 7 дневен срок от настъпване на промени в тях, търговецът е длъжен да заяви за вписване това обстоятелство в Търговския регистър. Промените в седалището винаги водят до промяна в адреса. Но адреса може да бъде променян и без да се промени седалището – например, когато новият адрес е в същото населено място. При незаявяването им в срок се носи административно-наказателна отговорност и може да бъде наложена глоба.
Седалището е населеното място, където се намира управлението на дейността на търговеца. Населените места са градовете и селата. Седалище на търговеца може да бъде и селищно образувание/характерно за него е, че няма постоянно живеещо население/
Седалището на търговеца – физическо лице, може да бъде различно от постоянния му адрес.
Адресът е друг индивидуализиращ търговеца признак. Адресът конкретизира седалището. Адресът се състои задължително от името на областта, общината и населеното място. В зависимост от мястото, което описва адресът може да включва и наименование на локализационна единица/площад, булевард, улица, жилищен комплекс, квартал и др/, номер, вход, етаж, апартамент. Когато адресът е в селищно образувание, той е наименованието на селищното образувание.
Отбелязване на промените в седалището и адреса в Търговския регистър има важно процесуално значение. Ако търговецът е напуснал адреса си и в регистъра не е вписан новия му адрес, всички съобщения се прилагат по делото и се смятат за редовно връчени, което може да доведе до сериозни проблеми за вашата фирма – пропускане на срокове и невъзможност да защитите правата си.
Различни държавни институции при необходимост да се свържат с вашата фирма също ще го направят на посочения в Търговския регистър адрес.
Освен това седалището има значение и с оглед мястото на изпълнение на различни задължения. Например паричните задължение следва да бъдат изпълнени по седалището на кредитора (този, който има да взима) в момента на изпълнението.
Когато търговецът има клонове, те имат самостоятелно седалище и адрес.
Промени на седалището и адреса на управление.
Промените в седалището и адреса следва да бъдат отразени в Дружествения договор или в Устава и се вписват в Търговския регистър. Промяна на седалището или адреса на клона също се вписват в Търговския регистър.
Вписването на промените се извършва от управителя/управителите или от адвокат с изрично писмено пълномощно. Подава се съответното заявление, в което се отбелязва новото седалище и адрес. Към него се прилагат необходимите документи – изменен дружествен договор, решение за изменение на дружествения договор, декларация за истинността на заявените за вписване обстоятелства и документ за платена държавна такса. Документите може да се подадат на хартиен носител или по електронен път. Ако всичко е изрядно попълнено и са приложени всички необходими документи, промените следва да са налице до 3-4 дни