Вписване и заличаване на обстоятелства, както и обявяване на актове в Търговския регистър и Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел се извършва въз основа на Заявление по образец.
Към всяко заявление се прилага документ за внесена държавна такса, освен ако таксата е платена по електронен път.
Към всяко завление се прилагат документи, установяващи съществуването на заявеното за вписване обстоятелство, съответно подлежащия на обявяване акт. Когато документите са на чужд език, те се представят заедно със заверен превод на български език. Преводът на официални документи се извършва от преводач към фирма, сключила договор с Министерството на външните работи.
Към всяко заявление се прилага Декларация по чл.13, ал.4 от ЗТР относно истинността на заявените за вписване обстоятелства и подлежащия на обявяване акт.
Когато Заявлението се подава от пълномощник с изрично писмено пълномощно, той подписва Декларация по чл.15, ал.5 от ЗТР, че заявлението и приложените към него документи са предоставени от заявителя.
Заявителят прилага документите в оригинал, нотариално заверен препис, или заверен от него препис.
Заявлението, заедно с приложените документи се подава в Териториалното звено на Агенцията по вписванията или по електронен път.
Заявленията за вписване, заличаване и обявяване се разглеждат от длъжностно лице по регистрацията по реда на постъпването им.
Длъжностното лице по регистрацията се произнася по заявленията за вписване и за заличаване и по заявленията за обявяване на актове незабавно след изтичане на три работни дни от постъпването им в регистрите, освен ако със закон е предвидено друго.
Заявленията за вписване на първоначална регистрация на търговци се разглеждат до края на следващия работен ден от постъпването им в търговския регистър, като произнасянето се извършва незабавно след разглеждане на заявлението, освен в случаите по чл. 22, ал. 5 ЗТР. Заявленията за обявяване на годишните финансови отчети и доклади, когато това се изисква по закон, се разглеждат по реда на постъпването им отделно от другите заявления.
Когато към заявлението за вписване, заличаване или обявяване на търговеца или юридическото лице с нестопанска цел не са приложени всички документи, които се изискват по закон, или когато не е платена дължимата държавна такса, длъжностното лице по регистрацията дава указания на заявителя за отстраняване на нередовността. Указанията се оповестяват по електронната партида на търговеца или юридическото лице с нестопанска цел, а когато е подадено заявление за регистрация на търговеца или юридическото лице с нестопанска цел - на електронната страница на агенцията, не по-късно от следващия работен ден от постъпването на заявлението в регистъра. В случаите, когато заявителят е посочил електронна поща, указанията се изпращат и на нея в срока по изречение второ. Заявителят може да изпълни дадените указания и да представи съответните документи чрез заявление Ж1 за изпълнение на указания. Длъжностното лице постановява отказ, ако тези указания не са изпълнени до изтичането на 3 работни дни.
Отказът подлежи на обжалване пред окръжния съд по седалището на търговеца или клона на чуждестранен търговец, юридическото лице с нестопанска цел или клона на чуждестранно юридическо лице с нестопанска цел в 7-дневен срок от връчването му. Жалбата се подава чрез агенцията. Агенцията изпраща незабавно на съда подадената жалба заедно с приложенията към нея, постановения отказ, заявлението и приложенията към него, както и доказателства за връчването му.
Съдът разглежда жалбата в състав от един съдия в закрито заседание по реда на глава двадесет и първа "Обжалване на определенията" от Гражданския процесуален кодекс. Решението на съда подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му пред съответния апелативен съд, чието решение е окончателно.
При отмяна на отказа съдът постановява решение, с което дава задължителни указания на агенцията да извърши исканото вписване, заличаване или обявяване. Съдът изпраща решението заедно с документите във връзка с вписването, заличаването или обявяването.