Как се учредява АД? Документи за регистрация на АД.
- Провежда се Учредително събрание – на Учредителното събрание трябва да присъстват всички лица, които записват акции. Учредителите могат да присъстват лично или да се представляват от пълномощник с изрично пълномощно с нотариална заверка на подписите. Не може да има незаписани акции – срещу всяка акция трябва да има акционер
- Учредители могат да бъдат едно или повече физически или юридически лица. ЮЛНЦ също могат да бъдат учредители.
- Учредители са лицата, записали акции на Учредителното събрание
На това Учредително събрание се взимат 4 решения:
- За учредяване на самото дружество – това решение трябва да се вземе с единодушие
- Приема се Устава на АД (съдържа фирмата, седалището, адреса на управление; в него се уреждат въпросите свързани с капитала – както и частта от него, която следва да се внесе при учредяването на дружеството, вида и броя на акциите, номиналната стойност на отделната акция; отношенията между акционерите и дружеството; определят се органите на дружеството и се избира една от двете системи на Управление, и всички други важни въпроси) – отново с единодушие
Когато АД се учредява от едно лице, вместо Устав се съставя Учредителен акт.
- За установяване на размера на разноските по учредяването
- Избира се Надзорен съвет, съответно Съвет на директорите
Взетите решения се материализират в Протокол.
- Правят се вноски /Набиране на капитала/
Към момента на Учредяването на АД трябва да има минимален капитал. Закона изисква да се направят вноски, които по стойност да са равни на 25% от записания капитал. Паричните вноски се правят по банкова сметка, която се открива на името на дружеството от Управителния орган. Разпореждането със средствата от набирателната сметка се извършва по решение на Управителния орган. След учредяването парите по набирателната сметка се прехвърлят по друга сметка на името на дружеството.
Ако дружеството не се учреди в 3-месечен срок от извършване на вноските, учредителите могат да изтеглят вноските си в пълен размер.
- Подава се Заявление за вписване в Търговския регистър, към което се прилагат следните документи:
- Уставът или Учредителен акт при ЕАД
- Протоколът от Учредителното събрание, съставен, съгласно изискванията на закона
- Протоколът от заседание на надзорния съвет за избор на членове на управителния съвет (при двустепенна система на управление)
- Протоколът от заседание на съвета на директорите, съответно управителният съвет, за избор на лица, които да представляват дружеството
- Списъкът на лицата, записали акции при учредяването, удостоверен от управителния съвет или от съвета на директорите
- Декларации по чл.160, ал.2 от Търговския закон от учредителите
- Нотариално заверено съгласие и декларация по чл.234, ал.3 от Търговския закон от членовете на органите на управление на дружеството
- Документ от банката за внесени парични вноски
- Ако се прави непарична вноска – съгласие в писмена форма с нотариално заверен подпис на вносителя и заключението на вещо лице
- Лицензът или разрешението за извършване на банкова, застрахователна дейност, дейност на регулиран пазар на финансови инструменти, инвестиционен посредник, инвестиционно дружество, управляващо дружество и други дейности, за които отделен закон предвижда това
- Документът (диплом, сертификат на БНБ и др.) за професионална квалификация или правоспособност за член на управителен орган съгласно изискванията на закон
- Документ, установяващ съществуването на юридическо лице – учредител, и установяващ лицата, които го представляват по националния му закон ( само за юридическо лице – учредител, което не е учредено по българското право, или юридическо лице, или юридическо лице – учредител, което не е вписано в Търговския регистър и Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел
- Решение на съответния орган на юридическо лице-акционер за участие в Акционерно дружество
- Ако уставът допуска член на съвет да може да бъде юридическо лице - решението на компетентния орган на юридическото лице за определяне на представител на члена за изпълнение на задълженията му в съвета, както и документът, установяващ съществуването на юридическото лице и удостоверяващ лицата, които го представляват по националния му закон, ако лицето не е учредено по българското право или не е вписано в Тъговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел
- Декларация относно истинността на заявените за вписване обстоятелства и представените за обявяване актове
- Документ за платена държавна такса