След обявеното извънредно положение вследствие на възникналата заплаха за човешкото здраве и живот – т.н „коронавирус“, много хора, които са направили резервации за почивки и екскурзии в чужбина се питат какво ще стане с парите, които са платили на туристическата агенция или на самолетната компания и парите платени за резервациите в хотелите, дали имат право да си ги искат обратно?
Съществуват 2 хипотези.
В единия случай туроператорът или самолетната компания отменят пътуването. Но причината за това е външно, обективно обстоятелство, което не може да им се вмени във вина, а съществува т. н. правна пречка да изпълнят задължението си по договора с вас – това е наложената забрана от властите на съответната държава за влизане в нея, предприето като извънредна мярка в борбата срещу разпространението на коронавируса, или официалните предупреждения на българските власти за пътуване от и до конкретен регион с високо ниво на риск.)
Въпросът в конкретния случай е кой носи риска от невъзможността за изпълнение на договора поради възникване на „непреодолима сила“(обстоятелство, което страните не са могли, а и не са били длъжни да предвидят при сключване на договора), в случая това са ограниченията и официалните предупреждения въведени от много държави, вследствие на „коронавуруса“.
Отговорът е в чл.89 от ЗЗД. – „При двустранните договори ако задължението на едната страна се погаси поради невъзможност за изпълнение, договорът се разваля по право“. Последици от развалянето на договора са, че всяка страна е длъжна да върне на другата всичко, което е получила от нея. В конкретния случай туроператорът или самолетната компания са длъжни да ви върнат парите, които сте платили за направената резервация, защото договорът е развален и те се считат дадени на отпаднало основание!
Обезщетение за неизпълнение обаче нямате право да искате, защото насрещната страна не е виновна за това, че не може да изпълни задължението си – просто външни обстоятелства го налагат (това е например официалното предупреждение, което препоръчва да не се пътува от и до конкретен регион). Според Регламент 261/2004 г. „коронавирусът“ е извънредно обстоятелство, което е извън контрола на авиолинията и отмяната на полета от превозвача се прави с цел запазване на обществената безопасност, затова пътниците нямат право да искат допълнително обезщетение от превозвача. Разбира се, обезщетение може да се иска, когато отмяната на полета се дължи на друга причина, а не е заради „коронавуриса“.
Във всички случаи обаче можете да искате платените пари за екскурзията от туроператора или за полета от авиолинията обратно.
Ако Ви откажат да Ви върнат парите доброволно, вие имате следните опции:
- Имате право да искате пътуването Ви да бъде заменено с други дати след отпадане на опасността и ограниченията, или екскурзията да бъде заменена до друга дестинация.
- Ако не се постигне извънсъдебно разрешаване на спора – можете да заведете дело и да искате връщане на парите си обратно, защото основанието, на което са били дадени е отпаднало, договорът се е развалил по право!
В другия случай ние сами отменяме екскурзиите си, защото се притесняваме да пътуваме в създалата се неблагоприятна ситуация и възникналите извънредни обстоятелства – т.н „коронавирус“.
Тази хипотеза се различава от първия случай по това, че ние разваляме договора, въпреки че насрещната страна по него е готова да изпълни задължението си.
- Ако в България има официално предупреждение за пътуване в съответната държава, защото регионът е с високо ниво на риск, туроператорът е длъжен да върне парите ни обратно, ако се откажем от екскурзията.
- По друг начин стоят нещата, когато ние сами сме организирали екскурзията си – платили сме самолетните билети и сме заплатили хотела си. Тогава е добре да видим как са уредени тези отношения в общите условия със самолетната компания. Има случаи при, които няма да може да получим парите си обратно. По-голяма възможност ще имаме да заменим пътуването си с други дати или до друга дестинация, но и превозвачът трябва да се съгласи да промени условията. По отношение на хотелските резервации – в повечето случаи имаме право да анулираме резервацията определен срок преди настъпване на самата дата за настаняване.